In verband met overstappen van Magento naar CCV Shop gaat er deze week een complete nieuwe webwinkel live. Bij het omzetten van de domeinnaam is de webwinkel even uit de lucht, dit kan tot een paar uur duren. De knop gaat om op vrijdagavond 5 maart. Op zaterdagochtend moeten dan de Mollie instellingen nog getest worden, dat kan pas nadat de domeinnaam omgezet is. AfterPay is eventjes niet beschikbaar ivm eventueel overstappen naar een nieuwe aanbieder, er komt zo snel mogelijk (week van 9 maart) een achteraf-betaal optie.
De belangrijkste mededeling is dat alle actieve accounts zijn overgezet, maar ze dienen nog wel geactiveerd te worden. Dat doe je door rechtsboven op ‘Login’ te klikken en vervolgens je e-mail adres in te vullen bij ‘Wachtwoord vergeten?’. Dan ontvang je een e-mail met een link om een wachtwoord in te stellen en daarna kun je je account gebruiken.
Hieronder volgt wat meer informatie over de nieuwe webwinkel en de veranderingen die dat met zich meebrengt:
Thema en uiterlijk
Het meeste zal zichzelf wel wijzen, maar voor het gemak een korte uitleg:
Bij weergave (1) kun je aangeven of je een productlijst of product grid wilt zien, bij Items (2) kun je aangeven hoeveel producten je op één pagina wilt zien, en bij Sorteer op (3) kun je de sortering aanpassen.
De productafbeelding (4) herbergt (zie tweede foto) de bestelknop, de knop ‘snel bekijken’ en indien er meerdere foto’s van een artikel zijn een knop om de foto’s te bekijken.
Als je de volledige productpagina (zie derde foto) wilt bekijken, klik dan op de productnaam (5). De productpagina bevat een tabblad met de volledige beschrijving en een tabblad met eigenschappen.
CCV Shop
CCV Shop is een SAAS (Software As A Service) pakket, wat betekent dat ik een abonnement heb voor het gebruik van de software en een beperkte invloed heb op uiterlijk en functies. Daar staat tegenover dat ik dan ook geen hoofdpijn meer krijg van updates, onderhoud, storingen en de onverwachte en soms onverklaarbare nukken en grillen van Magento :).
De keuze is op CCV Shop gevallen omdat het aan de meeste van mijn wensen kon voldoen en ook nog eens een Nederlands bedrijf is. De paar dingen die niet helemaal zijn zoals ik ze zou willen zijn in ieder geval ‘goed genoeg’ en worden goed gemaakt door een andere dingen die juist makkelijker werken en functies die op mijn wensenlijstje stonden om ooit nog eens toe te voegen.
Pluspunten:
– Goede workflow
– Bestellingen zijn aan te passen, bijv. artikelen toevoegen, BTW verlegging achteraf toepassen
– Aangeven in welke verpakking een artikel verstuurd wordt
– Aanbiedingen zijn snel op te zetten
– Status van bestellingen kan handmatig aangepast worden
– Allerlei widgets, een productimport die ook echt werkt, en verschillende opties om meerdere producten tegelijk aan te passen.
Minpunten:
– De aanhef van de e-mails is niet aan te passen. Het is een klein detail, maar het stoort me. In de toekomst wordt het als het goed is wel mogelijk.
– Met de verzendkostenmodule is te leven, maar hij is niet zo uitgebreid als ik zou willen. Wat zal ik zeggen, ik ben verwend 🙂
– Bovenstaande geldt ook voor de winkelwagenkorting en kortingsbon-regels. Mee te leven, maar net niet flexibel genoeg om echt goed mee uit de voeten te kunnen.
– De BTW instellingen zijn niet op klantniveau in te stellen, waardoor er een extra (betaalde) app nodig is om BTW nummers te controleren.